fbpx

Zorgen Massage Guns écht
voor minder spierpijn?

Last van spierpijn

De laatste jaren zijn verschillende studies uitgevoerd die uitwijzen dat percussietherapie een uitstekende methode is om spierpijn tegen te gaan. Bij gebruik na de workout verzacht de Massage Gun het gespannen spierweefsel en zorgen de trillingen ervoor dat melkzuur uit de spieren verdwijnt. Verder verhoogt de massage de bloedstroom waardoor verse energie in de spieren wordt gepompt waardoor spierpijn en krampen wegtrekken. Ten slotte verbetert de massagetherapie het bewegingsbereik. Dit zijn allemaal factoren waardoor je snel herstelt van je training en ben je klaar om de spieren opnieuw op de proef te stellen. Maar ook op je warming-up heeft de Massage Gun een verrassend groot effect.

Effectieve warming-up

De Massage Gun wordt vooral gezien als hersteltool, maar het massageapparaat heeft ook een grote bijdrage aan een goede warming-up. Als je de Massage Gun gebruikt voordat je gaat sporten, verhoogt de bloedtoevoer naar lokale spierweefsels en daarmee het zuurstofniveau in de spier. Ten tweede zetten de pulsen je sympathische zenuwstelsel aan, dit is het vecht-of-vluchtsysteem van je lichaam dat zich voorbereidt op fysieke inspanning. Je lichaam bereidt zich op die manier voor op je workout en hierdoor verlaagt de kans op spierblessures. Om de Massage Gun te gebruiken als voorbereiding op je training, richt je dan op de spiergroep die je gaat trainen. Als je bijvoorbeeld begint met bankdrukken, richt je de Massage Gun op de borstspieren.

5 tips voor goed gebruik van de Massage Gun

Het is belangrijk dat je de Massage Gun op de juiste manier gebruikt. Hieronder staan een aantal tips waarmee je de percussietherapie het best kunt toepassen:

1. Start met een lage frequentie en bouw op
De Massage Gun is zeer krachtig, het is daarom belangrijk dat je met een lage trilfrequentie begint, zodat je de spier laat ontspannen. Je kunt de snelheid na een tijdje langzaam verhogen.

2. Begin met grotere spiergroepen
Het is gemakkelijker om de Massage Gun onder controle te krijgen als je begint met de grotere spiergroepen.

3. Vermijd je botten
Je beschadigt botten niet als je de Massage Gun hierop richt, maar het is niet comfortabel als het bot raakt. Je kunt met je vrije hand goed identificeren waar in het lichaam de botten zitten.

4. Blijf bewegen
Zorg ervoor dat je niet te hard duwt en de Massage Gun niet te lang op dezelfde plek houdt. Het is beter om te blijven bewegen. In feite laat je de massagetool over de spiergroep heen zweven. 

5. Gebruik de Massage Gun niet té lang
Het heeft geen nut om de Massage Gun uren achter elkaar te gebruiken. Het massageapparaat heeft het beste effect als je een bepaalde spiergroep een aantal minuten masseert en dan verder gaat naar het volgende lichaamsdeel.