ClickCease

Wanneer je veel aan het sporten bent kan het voorkomen dat je een blessure krijgt. Het is van groot belang om hier zorgvuldig mee om te gaan. Langdurige schade moet namelijk voorkomen worden, zodat jij weer zo snel mogelijk kunt sporten. Om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk van je blessure af bent zijn er een aantal maatregelen die je kunt nemen. Echter, het is afhankelijk van het niveau waarop je sport en de ernst van de blessure.

Massage

Soms kunnen blessures ontstaan door pijn of stijfheid van de spier. In deze gevallen kun je het beste met de blessure omgaan door de plek eens goed te masseren. Het masseren maakt de spieren los en zorgt ervoor dat je minder last krijgt of dat de blessure helemaal verdwijnt. De massage zorgt er in dit geval voor dat je sneller herstelt en je ook sneller terug kunt gaan sporten. Wanneer de symptomen zwelling of roodheid zijn, dan is een massage waarschijnlijk niet helemaal de beste manier om met de blessure om te gaan.

Stretch tape

Stretch tape wordt ook wel sporttape genoemd, omdat het helpt bij het sporten met een blessure. De stretch tape biedt meer stevigheid en houvast aan jouw spieren, waardoor de lichamelijke klachten van een blessure verminderen. Dit zorgt ervoor dat je ondanks jouw blessure toch gewoon kunt gaan sporten. Zorg er altijd voor dat je niet te snel en te veel gaat sporten en bespreek dit altijd met jouw fysiotherapeut. Naast dat stretch tape de klachten verminderd kan het ook helpen bij het voorkomen van blessures. Zwakkere spieren worden dan ondersteund, waardoor een blessure zich niet zo vaak voor zal doen.

stretch tape

Rust nemen

Buiten dat er verschillende behandelingen en therapie├źn zijn die jou kunnen helpen met je blessure is het bovenal belangrijk om rust te nemen. Dit zorgt ervoor dat jouw spieren de tijd hebben om even rustig bij te komen en te herstellen. Rust nemen betekent niet dat je helemaal niks meer kan doen, maar wel rekening moet houden met een aangepaste training. Hierbij moet je ervoor zorgen dat er niet teveel druk op de plek van de blessure komt te staan. Je lichaam herstelt vaak zichzelf, maar heeft hier wel de tijd voor nodig.