ClickCease

De monnikskapspier

Vroeger was de meest voorkomende spierklacht rugpijn. De laatste jaren heeft onze samenleving een verandering meegemaakt, waardoor nekklachten een steeds grotere klacht is geworden. De reden dat nekklachten steeds vaker voorkomen is omdat we steeds meer achter een computer werken, stress ervaren en onderdrukte emoties hebben. Ook heeft een slecht voedingspatroon en een slechte ademhaling hier impact op. Een van de grootste spieren in onze lichamen is de monnikskapspier. Deze spier loopt vanaf de achterkant van het hoofd richting de schouder naar de middenrug. De monnikskapspier heeft zijn naam te danken aan de kap die monniken dragen en omdat die de vorm van een ruit heeft. De Latijnse naam van de monnikskapspier is musculus trapezius, oftewel kortweg trapezius genoemd. Om te kijken wat je tegen nekklachten kan doen gaan we iets dieper in op de monnikskapspier.

Wat is de functie van de monnikskapspier?

De monnikskapspier zorgt ervoor dat de schouderbladen op zijn plaats blijft en draagt het gewicht van de schouders. De monnikskapspier zorgt ook voor het ondersteunen van de nek en het hoofd, het omhoog brengen van je armen en schouders.

Waar zit monnikskapspier?

Zoals je hierboven al las heeft de monnikskapspier de vorm van een ruit. De spier loopt vanaf de nek- en borstwervels door naar het sleutelbeen en door de schouderbladen tot aan je middenrug. De monnikskapspier bestaat uit drie onderdelen en elk deel heeft net een iets andere functie. De drie onderdelen van de monnikskapspier heetten de trapzius descendens (afdalend) , trapezius transversa (dwars) en de trapezius ascendens (opstijgend).

De drie onderdelen van de monnikskapspier

Het bovenste gedeelte van de spier is de trapzius descendens het afdalende gedeelte. In dit gedeelte zijn de spiervezels naar beneden gericht. Deze spiervezels zijn van belang bij het naar achter trekken en heffen van de schouders. Ook zijn deze spierweefsels belangrijk bij het kantelen en draaien van het hoofd.

Het middelste gedeelte van de monnikskapspier is de trapezius transversa. Bij dit gedeelte zijn de spiervezels naar de zijkanten gericht. Bij dit gedeelte is de belangrijkste functie het opstrekken van de borstwervelkolom. Hierbij worden de schouderbladen naar elkaar toe bewogen.

Het onderste van de monnikskapspier heet de trapezius ascendens. De trapezius ascendens hebben de spiervezels naar boven gericht. De hoofdfunctie van de trapezius ascendens is het schouderblad tegen de ribbenkast houden.

Triggerpoints en de monnikskapspier

De monnikskapspier kan veel last hebben van triggerpoints. Triggerpoints zijn blokkades die in je spier kunnen ontstaan. Deze blokkades zorgen ervoor dat je spieren stijf worden en dat je pijn kan ervaren. Dit komt omdat er onvoldoende voedingsrijk bloed naar je spier kan lopen. Mensen met veel stress en die veel zittend werk doen kunnen klachten in de monnikskapspier krijgen, doordat er blokkades ontstaan. Het kan ook voorkomen dat je uitstralingspijn gaat ervaren door een triggerpoint. Je kan dan bijvoorbeeld nekklachten krijgen, terwijl je in een andere locatie last hebt van een blokkade.

De monnikskapspier overbelasten

De monnikskapspier is een spier die altijd actief is. Om deze reden kan een overbelasting in de monnikskapspier snel gebeuren. De kleinste verandering in je slaappatroon of loophouding kan hier al voor een overbelasting zorgen. Wanneer de monnikskapspier overbelast is zal je snel last krijgen van blokkades (triggerpoints). Je ervaart dan snel een verhoogde spierspanning en zal snel een stijve en pijnlijke spier krijgen. Het is ook mogelijk dat je andere klachten ervaart, zoals een zeurende pijn boven je schouderblad of een drukkend gevoel boven of in het midden van de rug.

Ook is het mogelijk dat je hoofdpijn of armklachten krijgt van een overbelaste monnikskapspier. Triggerpoints kunnen ervoor zorgen dat je op uitstralingspijn gaat ervaren. Het is daardoor goed mogelijk dat er armklachten of hoofdpijnklachten ontstaan. Als je last hebt van uitstralingspijn kan je kiezen om bijvoorbeeld dry needling te doen of gebruik te maken van een massage om de pijn te verlichten.

monnikskapspier

Monnikskapspier pijn verschijnselen

Je las al eerder dat de monnikskapspier uit drie onderdelen bestaat, namelijk trapzius descendens (afdalend) , trapezius transversa (dwars) en de trapezius ascendens (opstijgend). Al deze onderdelen hebben verschillende triggerpoints en kunnen verschillende soorten pijn veroorzaken. Hieronder behandelen we deze per onderdeel.

Trapzius descendens (afdalend)

  • Beperking van je bewegingsbereik
  • Pijn achter je ogen
  • Stijve en pijnlijke nek
  • Duizeligheid
  • Gezichtspijn
  • Kaakpijn
  • Hoofdpijn
  • Gevoeligheid voor zwaar gewicht op je schouders

Trapezius transversa (dwars)

  • Hoofdpijn
  • Rugpijn
  • Pijnlijke punten aan de bovenkant van je schouder
  • Pijnlijke punten in de buurt van je wervelkolom

Trapezius ascendens (opstijgend)

  • Rugpijn
  • Nekpijn
  • Schouderpijn
  • Armklachten
Monnikskapspier pijn

Emotie en triggerpoints

Triggerpoints of blokkades worden vaak veroorzaakt door emoties. Wanneer we stress of hevige emoties ervaren kunnen onze hersenen lichamelijke pijnsignalen gaan afgeven. Je kan het zien als een soort bescherming van onze hersenen, om te laten weten dat er iets niet goed zit. Triggerpoints ontstaan dus door stress, heftige emoties, maar ook een slecht eetpatroon, roken en je leefomgeving kunnen ervoor zorgen dat deze blokkades ontstaan. Over het algemeen ontstaan deze blokkades wel door emoties. Wanneer we emoties, zoals verdriet, woede, boosheid of angst onderdrukken kan ons lichaam ervoor zorgen dat fysieke pijn ontstaat.  Deze fysieke pijn kan je zien als een afleidingsmanoeuvre, zodat we geen mentale pijn hebben.

Het behandelen van de monnikskapspier

De monnikskapspier kan je op verschillende manieren behandelen. Je kan een fysiotherapeut inschakelen om je te helpen in het behandelen van de monnikskapspier. Je kan ook dry needling proberen om de pijn te verlichten. De monnikskapspier trainen kan er ook voor zorgen dat pijn verlicht wordt. Je zorgt ervoor dat de spier sterker wordt, waardoor je op termijn minder last ervan zal hebben. Je kan ook kiezen voor een massage van een masseur, fysiotherapeut of het zelf doen met een Massage Gun. Een Massage Gun is natuurlijk makkelijk en snel te gebruiken en kan pijn snel verlichten. Een fysiotherapeut en masseur kunnen de werkelijke pijn in je spier vinden en deze proberen te behandelen.