Kuiten masseren

KUITEN MASSEREN

Veel mensen hebben na een lange dag werken vaak last van vermoeide benen. Ze voelen een tintelend gevoel in de benen en voeten. Een oorzaak van dit probleem is lang en in dezelfde positie zitten. Als je de hele dag of de hele week veel zit kan je dit gevoel vaak ervaren. Dit gevoel ontstaat omdat de doorbloeding naar de benen dan niet goed gaat en je benen krijgen dan minder zuurstof. Omdat je benen te weinig zuurstof krijgen gaan ze vermoeid aanvoelen. Door je kuiten te masseren kan dit vermoeide gevoel in je benen en voeten weg trekken. Naast een kuit massage kan je ook wat vaker opstaan om de doorbloeding even in je benen te laten trekken. Als je een kuit massage doet zorg je ervoor dat zuurstof en voedingsstoffen naar je benen en kuiten wordt bevorderd. Hieronder vertellen we je wat meer over hoe je een kuit massage uitvoert, zowel zelf, met een foamroller en met een massage gun.

HOE VOER JE ZELF EEN KUIT MASSAGE UIT?

Als je zelf je kuiten gaat masseren kan je op een aantal manieren te werk gaan. Voor je de kuit massage gaat uitvoeren moet je eerst ervoor zorgen dat je ergens comfortabel zit. Dit moet wel op een rand zijn. Je kan bijvoorbeeld op de rand van je bank of bed gaan zitten en dan zet je een kruk voor je neer. De volgende stap is een been op de kruk te zetten en dan je been en kuit met massageolie of een crème in te smeren. De olie of crème moet wel speciale ingrediënten bevatten die een positieve werking hebben op de bloedsomloop, zoals wilde kastanje of jojoba. Wanner je begint met de been en kuit massage, begin je altijd onderaan. Je begint dus eerst met een kuit massage en werkt van boven naar onder. Wanneer je de kuiten gaat masseren begin je dus onderaan en je mag niet te veel druk uitoefenen. Je masseert de kuit vanaf de voet naar boven richting de knieholte. Bij de knieholte moet je ook oppassen met te veel druk uitoefenen, omdat dat veel aderen lopen en aanhechtingen van de spieren zitten. De druk moet je rustig opbouwen en steeds van handen wisselen, zodat je niet te vermoeid raakt.

kuiten masseren

KUITEN MASSEREN MET EEN FOAMROLLER

Je kan ook gebruik maken van een foamroller om je kuiten te masseren. Een foamroller is een cilindervormige buis met een omhulsel van mouse die gebruikt wordt om een zelf massage uit te voeren. Je kan er haast elke spier mee behandelen. Door goed gebruik te maken van een foamroller kan je pijnlijke of vaste spieren los maken voor een training of spieren ontspannen na een training. Een foamroller is gebaseerd op een techniek die ‘’myofasciale therapie’’ wordt genoemd. Deze therapie houdt in dat dat elke spier wordt omgeven door een bindweefsel genaamd fascia. Dit bindweefsel kan je zien als een soort zak dat rond de spier zit. Deze spier kan op bepaalde plekken verkleefd raken met het bindweefsel. Deze plekken noemen we triggerpoints. Deze triggerpoints zorgen voor extra spanning en dit veroorzaakt vaak pijn. Door gebruik te maken van een foamroller kan je deze punten los maken. Je gebruikt de foamroller eenvoudig door deze pijnpunten te zoeken en dan ga je heel langzaam met de foamroller over de spier heen. Zo maak je je de triggerpoint los en kan je jezelf masseren. Als je de kuiten gaat masseren ga je als volgt te werk.

  1. Ga op de grond liggen met de foamroller net onder je knie.
  2. Je zet beide armen net naast je kuiten. Dan duw je lichaam langzaam naar achteren, zodat de foamroller naar onder beweegt richting je achilleshiel.
  3. Vindt de tiggerpoints en hier geef je dan extra aandacht aan.
  4. Als je de druk wilt verhogen moet je een kuit isoleren. Dus de kuiten een voor een masseren met de foamroller.
  5. Terwijl je de kuiten aan het masseren bent moet je ook af en toe draaien. Dit doe je zodat je de hele spier kan meepakken.

KUITEN MASSEREN MET EEN MASSAGE GUN

Als je veel sport kan het vaker voorkomen dat je knopen in je spieren hebt. Mensen die veel aan rennen, springen, squaten en trainen doen kunnen vaker last hebben van vastzittende spieren. Je kuiten kunnen dus ook erg vast komen te zitten. Hierboven kon je al een aantal tips lezen om deze knopen en triggerpoints te masseren. Als laatste tip hebben we uiteraard hoe gebruik je de massage gun?. Je kan de massage gun ook gebruiken om je kuiten te masseren. Je kan dan eenvoudig de eerste of tweede stand van de massage gun gebruiken. Dit doe je samen met de platte kop die je erbij geleverd krijgt in de luxe opbergkoffer. Je kan dan eenvoudig de kuiten masseren door de massage gun op je kuit te zetten. Als je de kuit massage begint kan je elke plek zo’n 15 tot 30 seconden masseren en dan rustig naar de volgende plek opschuiven. Een kuit massage doe je zo’n 1,5 tot 2 minuten en dan ga je door naar de volgende kuit, hier voer je dan eenvoudig hetzelfde proces weer uit. Door dit goed te doen kan je knopen losmaken en zorg je ervoor dat de bloedomloop verbeterd. Als de bloedsomloop verbeterd wordt zal er zuurstofrijk bloed door de kuit komen. Voedingsstoffen kunnen dan de kuiten ook beter bereiken en spierherstel zal dan bevorderd worden. Als je je kuiten wilt masseren is een massage gun altijd een goed idee.