ClickCease

Spierpijn voorkomen tijdens de wintersport!

Tijdens je wintersportvakantie ben je vaak de hele dag te vinden op de piste, om te skiën of snowboarden. Zo’n hele dag sporten is iets wat je niet dagelijks doet. We hebben het dan ook allemaal wel een keer gehad, enorme spierpijn na een dagje skiën of snowboarden. Dat is natuurlijk erg vervelend als je de volgende dag weer wilt gaan skiën of snowboarden. Daarom vereist het enige voorbereiding om fit de piste op te gaan. Hoe fitter je de piste opgaat, des te kleiner de kans op blessures. Zo kun je volop genieten van jouw vakantie in de sneeuw.

Waarom fit de piste op?

Waarom is het nou zo belangrijk om fit de piste op te gaan? De voornaamste reden is dat wanneer je fit op wintersport gaat, de kans op blessures aanzienlijk kleiner is. Tijdens het skiën of snowboarden gebruik je spieren die je normaal gesproken nooit gebruikt. Hierdoor zullen deze spieren sneller overbelast raken. Niemand wilt na een dag op de piste afhaken wegens te veel spierpijn of blessures. Daarnaast sport je over het algemeen niet zo lang achter elkaar als dat je op de piste staat. Daarom is het belangrijk goed aan je uithoudingsvermogen te werken en bepaalde spieren die je tijdens het skiën gebruikt goed te trainen.

Hoe werkt spierpijn?

Er zijn twee soorten spierpijn: vroege en verlate spierpijn. Vroege spierpijn ontstaat tijdens of net na het inspannen van je spieren en wordt veroorzaakt door verzuring in de spieren. De oorzaak is dat de spieren geen melkzuur meer kwijt kunnen, dit zorgt ervoor dat het wordt opgehoopt wat aanvoelt als spierpijn.

Verlate spierpijn krijg je pas na één of twee dagen na de inspanning. Deze spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spiervezels. Echter zijn deze spierscheurtjes juist goed voor je. Je lichaam zorgt ervoor dat de spiertjes herstellen en zich voorbereidt op de volgende zware belasting. Hierdoor zullen je spieren steeds sterker worden. Alleen is dit niet fijn tijdens de wintersport, omdat je er wel tot een week last van kunt hebben.

Verder kun je ook spierpijn krijgen door te snel van een warme naar een koude omgeving te gaan. Ook kun je last krijgen wanneer je niet de juiste skiuitrusting hebt. Het beste is om je eigen uitrusting mee te nemen. Neem je eigen ski’s mee op de skidragers, zo hoef je geen slechte materialen te huren op de piste.

Voorkom spierpijn met deze oefeningen

Nu vraag je je waarschijnlijk af: ‘Hoe voorkom ik spierpijn op wintersport?’ Of je nou regelmatig sport of niet, in beide gevallen is het van belang om je goed voor te bereiden wanneer je op wintersport gaat. Je moet de belasting op de spieren geleidelijk opbouwen. Zo wennen je spieren aan de belasting die ze tijdens het skiën of snowboarden ook zullen ondervinden.

Dit betekent dat je oefeningen zult moeten doen die de skibeweging zoveel mogelijk imiteren. Deze oefeningen kun je gewoon thuis uitvoeren, zo hoef je niet naar de sportschool. Probeer drie maanden voor de skivakantie, 2 keer per week oefeningen uit te voeren die gericht zijn op je benen en de ‘core’. Tijdens het skiën of snowboarden krijgen je benen veel te voortduren, daarom de oefeningen voor je benen. De ‘core’ is het middelpunt van je lichaam. Hieronder vallen je buikspieren, rugspieren en bilspieren. Deze spieren gebruik je vooral wanneer je draait of opstaat.
Voor het trainen van je (boven)benen hebben we drie geschikte oefeningen: squats, lunges en wall sits. Zo zorg je dat je beenspieren sterker zullen worden.

Voor het trainen van de core hebben we twee oefeningen die je het beste kunt uitvoeren. De plank is een goede oefening voor de core, evenals de Russian twist. Zo train je de juiste spieren die belangrijk zijn tijdens het skiën of snowboarden.

spierpijn