ClickCease

Het kan natuurlijk wel eens voorkomen dat je na het sporten last hebt van je spieren en dat is zeer vervelend. Maar hoe voorkom je dan dat je last hebt van je spieren?

Zorg dat je altijd begint met een warming-up zo warm je je spieren op. En als je klaar bent met oefeningen is het belangrijk dat je een cooling down doet. Zo kunnen je spieren weer in ruststand komen.

Neem een warme douche of een bad na het sporten. Dit kan heel erg helpen met het voorkomen van spierpijn.

Zorg dat je eiwitten eet. Deze kunnen je spieren beter herstellen. Dit kun je doen met een eiwit shake of je gaat de keuken in en maakt wat bloemkoolrijst bijvoorbeeld.

Ook een goede lichaamshouding is belangrijk. Als je de verkeerde spieren aanspant kun je hier altijd last van hebben de dag erna.

bloemkoolrijst

Voeding na het sporten

Je kunt ook letten op voedingsstoffen die spierpijn voorkomen. Je kunt een maaltijd maken na het sporten die goed is voor je spieren te laten herstellen. Bijvoorbeeld bloemkoolrijst, hier zitten namelijk plantaardige oliƫn in. Maar het beste is om eten te vinden die omega 3 bevat. Omega 3 is namelijk een ontstekingsremmende voedingsstof. Deze voedingsstof kun je vooral vinden in vissoorten. En als je dus niet zo van vis houd kun je dus bloemkoolrijst eten of boerenkool of iets anders in die richting.

 

Toch spierpijn opgelopen en nu?

Soms kan je er niet onderuit en heb je toch spierpijn opgelopen. Maar dit kan je ook zelf weer genezen. Je kan je spieren goed masseren met een verwarmende olie. Zo maak je je spieren weer wat losser. Je kan ook een verkoelende gel aanbrengen. Dit bied gelijk verlichting op de plekken waar je dit het hardste nodig hebt. Zorg dat je blijft bewegen, maar ook weer niet te veel want dit kan je spieren opnieuw en nog erger overbelasten. Maar als je wel voor een beetje beweging zorgt heb je weer betere doorbloeding waardoor je dus beter en sneller kunt herstellen. Een warm bad nemen is altijd goed. De warmte zorgt ervoor dat je spieren uitzetten en dat er meer bloed naar je spieren gaat. En dit verzacht de spierpijn.